From a glass workshop to the forefront of the design world: Foscarini

Több mint 50 modell, több mint 20 matéria, több mint 30 dizájner – ha számokkal kellene jellemezni a Foscarinit, ezek lennének azok. Egy cég, amely igazából fittyet hány az arculattervezők legfontosabb intelmére: hogy a teljes kollekciójuk alkosson egy egységes világot. Ők azonban azokban a lámpákban hisznek, amelyeknek saját egyéniségük és külön történetük van. Mert ez egy színesebb és erősebb márkát eredményez a jelek szerint.

1291-ben a velencei kormány a tűzesetek megelőzése érdekében úgy döntött, hogy a városhoz közeli Murano szigetét jelöli ki az üvegművesek számára. A kis családi vállalkozások az évszázadok alatt világhírűvé tették a velencei üveggyártást, és itt, ezen a pici szigeten született meg a világ egyik legismertebb lámpamárkája, a Foscarini is 1981-ben. Kezdetben csak bérgyártással foglalkoztak, majd két évre rá kijöttek az első katalógusukkal is, amelyből már bárki rendelhetett akár egyetlen darabot is.

Carlo Urbinato és Alessandro Vecchiato tervezőkből a márka tulajdonosai lettek 1988-ra, és időközben felhagytak azzal, hogy csak muranói üveget használjanak (saját égetőkemencéjük amúgy sem volt), nyitottak más anyagok felé is, ahogy időközben a világ technológiailag fejlődött. A márka 1994-ben egyébként el is hagyta a szigetet, mivel kinőtték azt, beköltöztek így a szárazföldre, a Velence közeli Marconba. A Foscarini törénete a kollaborációk sorozata, a márka ugyanis egy olyan bizniszmodellt alakított ki, hogy új modelljeit felkért dizájnerek tervezik, így egy sokszínű kínálat jött össze az évtizedek alatt, amelynek darabjai abban mégis csak egyeznek, hogy mindegyik trendszetter és különleges.

A Foscarini lételeme a kísérletezés

Egy Foscarini lámpánál nem ritka, hogy évekig tart, mire az első ceruzavonástól eljut addig, hogy „leguruljon” a futószalagról az eladásra szánt termék – ami sokszor már teljesen más alakot öltött, mint egykor a tervrajzon. A Foscarininek alapvetően sosem volt célja, hogy csak sztártervezőkkel működjön együtt, első nagy sikerét, az 1990-es Lumiere lámpacsaládot például egy nem közismert dizájner, Rodolfo Dordoni jegyzi. A játékos, színes, 1992-es Orbital állólámpa abban volt különleges, hogy a cég először használt ipari üveget hozzá.

Az 1993-as Havana pedig már nem is üvegből volt, először használtak más anyagot – jelen esetben polietilént. Az 1994-es költözés nemcsak azt jelentette, hogy a cég minden tevékenységét egyben tudja egy nagyobb helyen, de Muranót elhagyva elbúcsúztak a fújt üvegtől is, mint az elsőszámú alapanyaguktól. A 2000-es Mite állólámpa és Tite függőlámpák újdonsága az, hogy egy úgynevezett Kevlar anyagból vannak, ami üveg- és szénszál keveréke, a vállalat itt mutatta meg először, hogy nem fél használni az új kísérletezések eredményeit, innovatív akar lenni a piacon. 2002-ben új terepre lépnek: saját dizájnmagazint adnak ki Lux néven, amely 2008-ig élt, és nem az volt az elsődleges szerepe, hogy eladja a Foscarini modelljeit, hanem hogy új szint vigyen abba, ahogy a média a világítótesteket bemutatja. 2003-ban a márka 20. születésnapját egy új főhadiszállással ünnepelte meg, amely immár építészetileg is méltó volt egy világbrandet képviselni.

A márka, amely a legnagyobb neveket tudta leigazolni

Tom Dixon, Karim Rashid, Patricia Urquiola – pár dizájner a nagyok sorából, akik a Foscarininek is dolgoztak. Utóbbi 2005-ös Caboche lámpacsaládja immár dizájntörténeti klasszikus, a világ egyik legtöbb eladását és hamisítványát produkáló termék. Említsük még meg Marc Sadler 2006-os Twiggy modelljét, amely szintén ikonikus dizájn, a vékony állólámpa inspirációja a híres brit manöken volt. A Foscarini természetesen ekkor már régen kiállított a milánói dizájnhéten, de nem felejtette el, hogy honnan indult.

2008-ban hét évre hivatalosan szponzorja lett a Velencei Biennálénak. 2009-ben a Diesel divatmárka alapítója Renzo Rosso felkérte a márkát, hogy ők feleljenek a lakberendezési termékcsalád, a Diesel Living lámpáinak megtervezéséért és marketingjéért is. A Foscarini 2013-ban megnyitja két saját márkaüzletét, az egyiket Milánóban (ez már bezárt), a másikat a New York-i Sohóban, s amelyek a Spazio nevet kapják. Céljuk, hogy terjesszék a Foscarini-identitást, amelyért idehaza a MaxCityben található Desidea multibrand dizájnüzlet felel, érdemes benézni hozzájuk!

Back to blog