Brand exchange: Natuzzi

Egy bútorgyártó, amely felrakta az olasz csizma sarkát a lakberendezési világtérképre: a Natuzzi

Ami Szicíliának a Dolce & Gabbana, Rómának a Valentino vagy a Fendi, az Pugliának a Natuzzi. A márka, amelyik immár több évtizede csinál ingyen reklámot a dél-olasz tartománynak. Kis családi vállalkozásnak indult, ma pedig a világ egyik leghíresebb kanapégyártója, a „szófák királya”, amely forradalmasított egy egész üzletágat.

Pasquale Natuzzi 1940-ben született a basilicatai Materában, az UNESCO-védett dél-olasz sziklavárosban, ahol például Mel Gibson Passióját vagy a legutóbbi James Bond filmet is forgatták. A második volt a hét gyermekből, apja ácsként dolgozott, édesanyja pedig egy kis élelmiszerboltot működtetett. A család később a pugliai Tarantóba költözött, bízva abban, hogy könnyebb lesz a nagyobb kikötővárosban az élet, amely elég nehézkesen alakult a II. világháború után Dél-Olaszországban. Ebben az időben a gyerekeknek is be kellett segíteniük a családnak, a kis Pasquale is így tett mind a zöldségesnél, mind apja ácsműhelyében. 15 évesen aztán egy barátja kárpitosműhelyében vállalt munkát, ahol egy életre beleszeretett a szakmába. 1959-ben önállósodott, és megnyitotta a saját műhelyét, ahol kanapékat és karosszékeket kárpitozott megrendelésre.

1962-ben aztán megfogadta apja egyik barátjának a tanácsát, és visszaköltözött a szülővárosába, kihasználva, hogy ott hiány volt mesteremberekből. Azonban rövid idő múlva a magával hozott munkatársai visszatértek Tarantóba, Pasquale pedig nem talált helyben segítséget, így felhagyott a mesterséggel és nyitott inkább egy bútorboltot. Öt évig futott ez a biznisz, majd Natuzzi visszatért régi szerelméhez, és újra bútorokat kezdett gyártani. A kis cég elkezdett növekedni, de egy rövidzárlat miatt leégett a materai üzem. Átette így a gyártást a Bari megyében található Santeramo in Colle településre. Mivel tőkéje nem volt, és bankhitelt sem kapott, így egy épülő gyárban kezdte meg a munkát, ahol még ablakok meg ajtók sem voltak, így ott kellett aludnia az üzemben, hogy ne lopják el a termékeket. De legalább a tűzeset után azonnal folytatódni tudott a gyártás, és egy héttel rá már az első szállítás is megtörtént. Ma is ez a gyár a Natuzzi-csoport székhelye.

Bejött az amerikai álom

A 80-as években a Natuzzi az amerikai piacra helyezte a hangsúlyt, ennek érdekében partneri együttműködésbe fogtak az egyik legnagyobb és legnépszerűbb országos áruházlánccal, a Macy’s-zel is. Rögtön 1981-ben megtörtént a csoda: az amerikai lakberendezési piac történetében először mindössze 999 dollárért adtak el egy vadonatúj bőrkanapét. Pasquale Natuzzi szerette volna demokratizálni a bőrkanapé műfaját, hogy ne egy olyan luxuscikként gondoljanak rá a vásárlók, amely csak a gazdagok kiváltsága. Az ötlet bejött, néhány év alatt a Natuzzit a világ egyik vezető gyártójává tette, 1993-ban bevette a Wall Streetet is, bevezették az amerikai tőzsdére a vállalatot, amely a Made in Italy trademark szimbólumává vált.

Ez a marketingsiker odahaza is megalapozta a hírnevét, Pasquale Olaszország egyik legsikeresebb vállalkozója lett, még az állami televízió, a RAI-csoport reklámértékesítési menedzsmentjében is helyet kínáltak neki. 1995-ben megkapta a Premio Leonardo – Olasz Minőség-díjat, amellyel a cég innovációját, a termékek minőségét és a nemzetközi sikert ismerték el. A 90-es évek a „kanapék királyává” tették a vállalkozót, ennek szimbóluma a cég új amerikai főhadiszállása lett High Pointban, a hajó formájú székház Amerika meghódítását szimbolizálja (utalva ezzel a felfedező, szintén olasz Kolumbuszra). 

A Natuzzi nyomán jött létre a dél-olasz „kanapéháromszög”

A cég sikere másokat is inspirált, elsősorban a cég alkalmazottjait, akik közül többen is saját vállalkozást indítottak a Santeramo, Matera és Altamura városok által közrefogott „kanapéháromszögben”. A számok bámulatosak: a régióban jelenleg kb. 300 cég gyárt bútorokat, amelyek összesen 11 000 munkavállalót foglalkoztatnak, a teljes forgalom az 1400 millió eurót is meghaladja. Idővel azonban a globalizáció megkérdőjelezte a Natuzzi versenyelőnyét, egy 2010-es interjúban Pasquale Natuzzi úgy nyilatkozott, hogy a fejlesztések elmaradása és a verseny következtében az addig jól prosperáló körzet akár el is tűnhetett volna.

Ennek hatására Natuzzi úgy döntött, hogy a termelés nemzetközivé tételére, a kutatás-fejlesztésre, az innovációra és a Made in Italy trademark védelmére összpontosít, hogy ne kelljen engednie az árból az olcsó munkaerőt foglalkoztató országokkal szemben - véleményének a témában rendszeresen hangot is ad. Számos kitüntetés birtokosa, talán ezekből a legrangosabb az American Furniture Hall of Fame-be való beválasztása az első külföldiként, amellyel az amerikai bútoripar fejlődésében és növekedésében játszott szerepét ismerték el. A Natuzzi manapság a legnagyobb olasz lakberendezési vállalat, amelynek az országon kívül Kínában, Brazíliában és Romániában is vannak gyárai, összesen több mint 6000 alkalmazottja van és több mint 450 millió euró az éves forgalma. Idehaza is megtekinthetjük a legfrissebb újdonságaikat, lévén márkaüzletük van a MaxCity Bevásárlóközpontban.

Back to blog